Kuva
kansikuva jossa tapahtuman pääteema Asiakaslähtöisyys-isolla tekstinä, ajankohta ja rahoittajien logot

Menesty asiakaslähtöisesti ja ympäristövastuullisesti - osa 1/3

Tapahtuma-aika
22.9.2022 08.30–12.00
Tapahtuman sijainti
LAB-ammattikorkeakoulu
Mukkulankatu 19, 15210 Lahti
Tervetuloa yrityksille suunnattuun maksuttomaan valmennussarjaan oppimaan, miten ympäristövastuullisuutta tuodaan liiketoimintaan asiakaslähtöisesti ja menestyksekkäästi!

“Kuluttajatrendit ovat muuttumassa ympäristövastuulliseen suuntaan. Yritysten kannattaa kehittää yhä enemmän asiakaslähtöisiä vaihtoehtoja kestävään kuluttamiseen.”

Valmennukset alkavat torstaina 22.9.2022 klo 9.00-12.00 teemalla Asiakaslähtöisyys.  

Tervetuloa verkostoitumaan paikan päälle LAB-ammattikorkeakoulun kampukselle Lahteen. Kampuksella tapahtuma alkaa aamiaisella (8.30-9.00). Mahdollisuus myös etäosallistumiseen klo 9.00-10.35. 

Ilmoittaudu mukaan 

 

OHJELMA 22.9.2022 

8.30- 9 Aamupala ja verkostoituminen 

9- 9.10 Tervetuloa/ Kati Kumpulainen, LAB-ammattikorkeakoulu 

9.10- 9.50 Millaisia tuotteita ja palveluita tulevaisuuden kuluttajat haluavat? Oskar Korkman, Alice Labs 

9.50- 10.35 Yrityslähtöisyydestä asiakaslähtöisyyteen Mirja Kälviäinen, yliopettaja/LAB-ammattikorkeakoulu 
Yritysesimerkki/ Minna Vierula, muotoilu- ja vastuullisuuspäällikkö/ Consti

(Etälähetys päättyy) 

10.40- 11.45 Yritystoiminnan asiakaslähtöisen ympäristövastuullisuuden kokonaisvaltainen tarkastelu. (Tehtävä oman yrityksen näkökulmasta)

11.45- 12 Miten tästä eteenpäin? 

Käytännönläheisten valmennusten jälkeen ymmärrät:
- miten toimia aidosti asiakaslähtöisesti 
- miten kuluttajakäyttäytymisen muutos tulee vaikuttamaan asiakastarpeisiin  
- miten ja missä vaiheissa yrityksen palvelut ja tuotteet voivat auttaa asiakkaita ympäristövastuullisissa valinnoissa 
- miten ympäristövastuullisesta tarjonnasta kannattaa viestiä  

 

Seuraavat valmennuskerrat ovat:
-19.10.2022 Asiakaslähtöinen ympäristövastuullinen tuote- ja palvelukehitys
-16.11.2022 Asiakaslähtöinen ympäristövastuullinen viestintä.
Kaikkiin kolmen valmennuksen lähitoteutukseen osallistuneille tarjotaan mahdollisuus varata aika LAB-ammattikorkeakoulun asiantuntijoiden järjestämään sparraus-tapaamiseen valmennussarjan päätyttyä.  

 

Puhujaesittelyt

Asiakaslähtöisyys-valmennuksessa (22.9.) yhtenä puhujana on Oskar Korkman, jolla on maailmanlaajuista kokemusta yritysten kestävän- ja asiakaslähtöisen kehityksen rakentamisesta. Aiemmin Oskar on työskennellyt Nokian ja Microsoftin asiakasymmärryksen johtajana. Hänellä on +15 vuoden kokemus kuluttajakäyttäytymisen muutoksen ja markkinanäkemyksen ymmärryksen hyödyntämisestä liiketoimintapäätöksiin.
Oskar on yksi Alice Labs Partnersin perustajista. Alice Labs on suomalainen strategiseen markkinaymmärrykseen erikoistunut yritys, joka on toteuttanut toukokuussa 2022 julkaistun Stuff in Flux 2 -tutkimuksen. Siinä tuodaan esille, miltä näyttää globaali kuluttamisen tulevaisuus, millaisia tuotteita ja palveluita tulevaisuuden kuluttajat haluavat sekä mitä he arvostavat. 

Henkilökuva Oskar Korkmanista
 

Oivalluksia tuovan yritysesimerkin asiakaslähtöisestä ympäristövastuullisuudesta kertoo Minna Vierula, muotoilu- ja vastuullisuuspäällikkö, Constilta!  
 ”Olemme haasteiden edessä, joita ei ole koskaan ennen ollut. Tarvitsemme monipuolisia lähestymistapoja ja uusia, luovia taitoja menestyäksemme nopeasti muuttuvassa maailmassa.”  
 Minna kertoo kuinka rakennusalan yrityksessä Constilla toteutetaan asiakaslähtöistä ympäristövastuullisuutta yrityksen tavoitteita edistäen ja miten yritys voi tukea omien asiakkaidensa ympäristötavoitteiden saavuttamista.  Minna tuntee luovan, osallistavan ja strategisen ongelmanratkaisun keinot palvelumuotoilijana. Minna on toiminut yrittäjänä ja suunnittelutoimisto Ideakellarin perustajana, joten hän ymmärtää myös pienten yritysten kehittämisen haasteet.   

Henkilökuva Minna Vierula


Tilaisuus on osa Vastuullinen palvelu- ja tuotekehitys VPK -projektia. Projektissa kehitetään Päijät-Hämeen pk-yritysten ympäristövastuullisen tuote- ja palvelukehittämisen osaamista, jotta yritykset voivat vastata asiakasrajapinnasta nousevaan kysyntään ja auttaa asiakasta kestävän kuluttamisen toiminnoissa. Projekti rahoitetaan osana unionin Covid-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia. 

 

Alue