
Design Venture Day
We showcase benefits of design in business in a variety of industries. Special themes are innovation, circular economy and responsibility. The programme is free of charge. (All times EET.)
Programme
9.00
Avaus / Opening
Veli-Pekka Räty
Marko Hanhisuanto
9.10
Kestävä ja vastuullinen vaatesuunnittelu, Mirka Uunimäki (suomeksi)
9.50
Design and designer : Towards new industrial and marketing paradigms, Christian Guellerin (in English)
10.30–10.40 Tauko / Pause
10.40
Palvelumuotoilulla ympäristövastuullisuutta yritysten kuluttajaratkaisuihin, Mirja Kälviäinen (suomeksi)
11.20
Innovation VIA Design, Alok b. Nandi (in English)
12.00
Miten muotoilu löytää tiensä yrityksen tuotteisiin ja palveluihin, Marko Hanhisuanto (suomeksi)
12.20
Päätös / Closing
Muutokset mahdollisia. / Changes are possible.
Event online: https://vimeo.com/event/906635
Kestävä ja vastuullinen vaatesuunnittelu
Mirka Uunimäki, vaatesuunnittelija, LAB-ammattikorkeakoulu
Arviolta jopa 80 % tuotteen ympäristövaikutuksista on ratkaistavissa suunnittelijan työpöydällä: millaisia valintoja suunnittelija joutuu punnitsemaan työssään? Voiko vastuullisuudesta ylipäänsä puhua muodin kontekstissa? Tämä puheenvuoro tarkastelee näitä kysymyksiä kestävän ja vastuullisen vaatesuunnittelun kontekstissa.
Design and designer : Towards new industrial and marketing paradigms
Christian Guellerin, Executive Director, L’Ecole de design Nantes Atlantique, France
“The new industrial and commercial balance of the world, the green and sustainable economy, the management of a new social intelligence around networks are the principal stakes on which “globalisation of the economy and trade” will be dictated.
Designers will be the major actors to study and respond to the profound changes in which products and services will be conceived, sold and consumed. It seems likely that they will play a strategic role in the companies that need to develop. Many of them will have to adapt, mutate, and change their line of business if they wish to continue to live through the evolution and the industrial reorganisation. The socio-economic importance of the approach to creation and innovation in the global context follows the era of total quality: it is no longer a matter of “doing even better what we already know how to do” but doing by creating “the unknown from the known” in order to create new situations on a greater and sustainable level. This is probably how we should reconsider the industrial paradigms of western economies faced with globalisation. It is up to GM, Ford, and Renault to reflect logically and strategically on what they could produce as long as it is not cars. Who would have thought 10 years ago that Apple would be the market leader in music broadcasting apart from its designers perhaps?”
Palvelumuotoilulla ympäristövastuullisuutta yritysten kuluttajaratkaisuihin
Mirja Kälviäinen, Muotoilun ja median yliopettaja, FT, LAB-ammattikorkeakoulu
Käyttäjälähtöinen palvelumuotoilu on keino saada yritysten ympäristövastuulliset ratkaisut houkutteleviksi, ymmärrettäviksi, saavutettavaksi ja sopimaan helposti kuluttajien arkeen. Ratkaisuissa tulee olla myös tekemisen ohjausta ja tukea sekä sosiaalista hyväksyttävyyttä.
Innovation VIA Design
Alok b. Nandi, creative director, Architempo + Spread Design
From contextual exploration to scenario envisioning, how can Design help frame approaches and decisions, with an entrepreneurial mindset? The VIA Framework will connect Design Thinking with Innovation Tooling for today’s shifting moments, aiming to align desirable, viable and feasible.
Miten muotoilu löytää tiensä yrityksen tuotteisiin ja palveluihin
Marko Hanhisuanto, Toimitusjohtaja, KTM, Etelä-Karjalan Yrittäjät ry
Muotoilu voi olla merkittävä kilpailuedun tuoja yrityksen liiketoimintaan. Yritysjohto ei kuitenkaan aina näe sen merkitystä ja muotoilijan tulee osata pukea ideat ratkaisuiksi ja liiketoiminnan käytäntöön sopiviksi työtavoiksi.
International co-producer
Cumulus International Association of Universities and Colleges of Art, Design and Media