Osaamista asiakaskeskeisen hoitotyön ja palveluiden kehittämiseen
Kliininen asiantuntija, hoitotyö -koulutuksen opinnot soveltuvat terveysalan ammattilaisille. Koulutus syventää tai laajentaa asiantuntijuutta kliinisessä, asiakaskeskeisessä hoitotyössä. Koulutus antaa valmiudet toimia kliinisen työn, hoidon ja hoitotyön kehittämis- ja asiantuntijatehtävissä.
Koulutuksen tavoitteena on tuottaa osaamista laaja-alaisiin asiantuntijatehtäviin erilaisissa toimintaympäristöissä ja yhdyspinnoilla. Asiantuntijatehtävissä suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan asiakaskeskeistä hoitotyötä. Koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa lähtökohtina ovat olleet työelämän tarpeisiin vastaaminen ja tarpeiden ennakointi, maakunnallinen kehittämistyö ja kansainvälisen yhteistyön vahvistaminen.
Opinnoissa korostetaan teoreettisen, tutkitun tiedon ja omakohtaisen kokemustiedon yhdistämistä sekä tutkivaa työotetta. Lähi- ja etäopiskelupäivissä käytetään opiskelijoita osallistavia menetelmiä, jolloin opiskelijat pääsevät moniammatillisesti jakamaan kokemuksiaan ja näkemyksiään sekä verkostoitumaan. Simulaatio-ohjauksessa syvennetään hoitotyön kliinisiä taitoja.
Lähiopiskelupäiviä on 2–4/kk ja opetus tapahtuu pääsääntöisesti perjantaisin ja lauantaisin.
Opintojaksojen suoritustavat vaihtelevat ja opetuksessa hyödynnetään verkkopedagogiikkaa. Yleisin suoritustapa ovat oppimistehtävät, joita tehdään yksin, pareittain ja pienryhmissä. Tehtävät arvioidaan numeerisesti tai sanallisesti.
Osa opintojaksojen oppimistehtävistä on työelämän toimeksiantoja, jolloin opiskelu on aidosti työelämäläheistä ja -lähtöistä. Opiskelijat voivat myös tehdä oppimistehtäviä, jotka hyödyttävät heidän omaa työyhteisöään ja organisaatiotaan.
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Laajuus
90 opintopistettä
Kesto
1.5-2 vuotta
Kieli
Suomi
Paikka
Verkkokampus
Lappeenrannan kampus
Koulutuksen tavoite
Kliininen asiantuntija, hoitotyö -koulutus tarjoaa terveysalan ammattilaisille osaamista, jota voi hyödyntää asiakaskeskeisen hoitotyön ja palveluiden kehittämisessä.
Koulutuksen tavoitteena on tuottaa osaamista laajavastuisen hoitotyön asiantuntijatehtäviin erilaisissa toimintaympäristöissä ja yhdyspinnoilla.
Opinnoissa korostetaan teoreettisen, tutkitun tiedon ja omakohtaisen kokemustiedon yhdistämistä sekä tutkivaa työotetta. Lähi- ja etäopiskelupäivissä käytetään opiskelijoita osallistavia menetelmiä, jolloin opiskelijat pääsevät moniammatillisesti jakamaan kokemuksiaan ja näkemyksiään sekä verkostoitumaan. Simulaatio-ohjauksessa syvennetään hoitotyön kliinisiä taitoja. Lähiopiskelupäiviä on 2–4/kk ja opetus tapahtuu pääsääntöisesti perjantaisin ja lauantaisin.
Opintojaksojen suoritustavat vaihtelevat ja opetuksessa hyödynnetään verkkopedagogiikkaa. Yleisin suoritustapa ovat oppimistehtävät, joita tehdään yksin, pareittain ja pienryhmissä. Tehtävät arvioidaan numeerisesti tai sanallisesti.
Osa opintojaksojen oppimistehtävistä on työelämän toimeksiantoja, jolloin opiskelu on aidosti työelämäläheistä ja -lähtöistä. Opiskelijat voivat myös tehdä oppimistehtäviä, jotka hyödyttävät heidän omaa työyhteisöään ja organisaatiotaan.
Opiskelijan osaaminen varmistetaan kehittävän arvioinnin avulla, mikä tarkoittaa esimerkiksi itse- ja vertaisarviointia ja/tai opettajan antamaa arviointia.
Koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa lähtökohtina ovat olleet työelämän tarpeisiin vastaaminen ja tarpeiden ennakointi, maakunnallinen kehittämistyö ja kansainvälisen yhteistyön vahvistaminen.
Koulutus sisältää 15 opintopistettä kaikille yhteisiä syventäviä ammattiopintoja, kuten tutkimus- ja kehittämis- ja innovointimenetelmien, johtamisen ja viestinnän opintoja.
Lisäksi koulutukseen kuuluu yhteensä 30 opintopistettä syventäviä ammattiopintoja:
Terveyden ja toimintakyvyn arviointi hoitotyössä -opintokokonaisuudessa (15 op) syvennetään osaamista asiakkaan toimintakyvyn ja voimavarojen arviointiin sekä hoidon kiireellisyyden ja akuutin hoidon tarpeen arviointiin. Opetuksessa keskitytään asiakkaan kliiniseen tutkimiseen ja vaikuttaviin hoitokäytänteisiin sekä digitalisaation mahdollisuuksiin muuttuvissa toimintaympäristöissä.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottaminen tulevaisuuden ekosysteemeissä -opintokokonaisuudessa (15 op) integroidaan monialaista osaamista sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottamisessa ja lisätään valmiuksia toimia tulevaisuuden palveluiden kehittämisessä.
Täydentäviin opintoihin (15 opintopistettä) hyväksytään ylemmän ammattikorkeakoulun tasoiset opinnot, jotka voidaan valita Lappeenrannan kampuksen lisäksi myös Lahden kampuksen opintotarjonnasta tai suorittaa avoimina opintoina missä tahansa korkeakoulussa.
Kliininen asiantuntija, hoitotyö -koulutukseen kuuluu 15 opintopistettä syventäviä ammattiopintoja ja 30 op valinnaisia syventäviä ammattiopintoja. Opintokokonaisuuksista kerrotaan tarkemmin kohdassa koulutuksen sisältö.
Lisäksi opiskelija voi valita oman urasuunnitelmansa kannalta tarkoituksenmukaisimmat 15 op täydentäviin opintoihin ja suunnata opinnäytetyönsä 30 op asiantuntijuutensa kehittymiseen.
Tutoropettaja käy jokaisen opiskelijan kanssa kehityskeskustelun opintojen alkuvaiheessa. Aikaisemmin hankittu osaaminen otetaan huomioon opintojen suorittamisessa (AHOT).
Tutoropettaja käy jokaisen opiskelijan kanssa kehityskeskustelun opintojen alkuvaiheessa. Aikaisemmin hankittu osaaminen otetaan huomioon opintojen suorittamisessa (AHOT).
Ylemmässä AMK-tutkinnossa opintojen keskiössä on opinnäytetyö, jonka tavoitteena on työelämän tutkimuksellinen kehittäminen. Opiskelija voi toteuttaa opinnäytetyön omalle työpaikalleen tai ammattikorkeakoulun hankkeessa. Opinnäytetyössä opiskelija osoittaa ammatillisen osaamisen lisäksi taidon käyttää erilaisia kehittämistyön ja/tai tieteellisen tutkimuksen menetelmiä ja kykynsä käyttää tieteellistä kirjallisuutta. Opinnäytetyön tekeminen ajoittuu pääsääntöisesti koko opintojen ajalle.
LAB on kansainvälinen ammattikorkeakoulu. Meillä on yli 300 yhteistyökorkeakoulua, joiden kanssa järjestämme vaihto-ohjelmia sekä kehitämme koulutustamme. Sadat LABin opiskelijat lähtevät vuosittain ulkomaille joko harjoitteluun tai opiskelemaan.
LABiin tulee vuosittain paljon opiskelijoita ympäri maailmaa. Meillä opiskelee lähes 900 kansainvälisiä tutkinto-opiskelijaa 78 eri maasta. Opiskelu on siis aidosti kansainvälistä vaikka et ulkomaille lähtisikään!
LABin opiskelijat tekevät tiivistä yhteistyötä yritysten ja työyhteisöjen kanssa. Opintoihisi voi kuulua esimerkiksi omalle työnantajallesi tai muille alan toimijoille tehtäviä projekteja ja harjoitustöitä. Erilaiset oppimisympäristöt vahvistavat kytköksiä aitoon vuorovaikutukseen työelämän kanssa koko opintojesi ajan.
LAB tekee tiivistä yhteistyötä myös LUT-yliopiston kanssa.
LAB-ammattikorkeakoulu on työ- ja elinkeinoelämän innovaatiokorkeakoulu, mikä näkyy muun muassa työelämäläheisissä tutkinnoissa ja alueita palvelevassa tutkimus- ja innovaatiotoiminnassa. LABin tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa ohjaavat strategiset vahvuusalueet ovat:
Ylemmän AMK-tutkinnon suoritettuasi sinun on mahdollista hakea sosiaali- ja terveysalan ammatilliseen opettajakoulutukseen sekä yliopistoon lisensiaatti- tai tohtoriopintoihin.