Koulutuksesta osaamista palveluprosessien integraation kehittämiseen ja johtamiseen
Integroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja -koulutuksen tavoitteena on tuottaa osaamista, joka edistää sosiaali-, terveys- ja hyvnvointipalvelujen integraation toimeenpanoa.
Koulutuksen lähtökohtana on sosiaali- ja terveysalan hallinnolliset, organisatoriset ja toiminnalliset muutokset, joilla pyritään luomaan nykyisen sirpaleisen järjestelmän tilalle asiakaslähtöisempää palvelujärjestelmää. Hallinnollisten muutosten myötä yhä useammat organisaatiot ovat hajautettuja ja toimivat verkostomaisesti.
Palvelujen integraation edistäminen edellyttää johtamis- ja kehittämisosaamista, jossa asiantuntija on sisäistänyt integraation (asenne), hallitsee integraatiota edistävän yhteistyön ja hallitsee integraatiota edistävän johtajuuden.
Keskeisiä tekijöitä johtamisessa ovat strateginen tiedolla johtaminen, ihmisten ja verkostojen johtaminen ja talouden johtaminen.
Koulutuksesta valmistuttuasi osaat kehittää ja johtaa palveluprosessien integraatiota ja integraation myötä syntyviä moniammatillisia työyhteisöjä. Koulutus antaa sinulle valmiudet toimia vaativissa asiantuntija-, kehittämis- ja johtotehtävissä niin julkisen kuin yksityisen sosiaali- ja terveysalan palvelutuotannossa ja kehittämistoiminnassa.
Opiskelija voi oman urasuunnitelmansa mukaan painottaa sisältövalintojaan joko johtamiseen tai sote-palveluiden ketterään kehittämiseen tulevaisuuden ekosysteemeissä tai sähköisten sote-palvelujen kehittämiseen palveluprosesseissa.
Lähiopetusta on keskimäärin kaksi päivää kuukaudessa ja toteutus perjantaisin (klo 14-19) ja lauantaisin (klo 9-15). Lähes kaikkiin opintojaksoihin on mahdollisuus osallistua etäyhteydellä. Osan opintojaksoista voi suorittaa kokonaan verkon kautta.
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Laajuus
90 opintopistettä
Kesto
2,5 vuotta
Kieli
Suomi
Paikka
Lappeenrannan kampus
Verkkokampus
Koulutuksen tavoite
Integroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja -koulutuksen tavoitteena on tuottaa osaamista, joka edistää sosiaali-, terveys- ja hyvinvointipalvelujen integraation toimeenpanoa.
Koulutuksen lähtökohtana on sosiaali- ja terveysalan hallinnolliset, organisatoriset ja toiminnalliset muutokset, joilla pyritään luomaan nykyisen sirpaleisen järjestelmän tilalle asiakaslähtöisempää palvelujärjestelmää. Hallinnollisten muutosten myötä yhä useammat organisaatiot ovat hajautettuja ja toimivat verkostomaisesti. Palvelujen integraation edistäminen edellyttää johtamis- ja kehittämisosaamista, jossa asiantuntija on sisäistänyt integraation (asenne), hallitsee integraatiota edistävän yhteistyön ja hallitsee integraatiota edistävän johtajuuden.
Keskeisiä tekijöitä johtamisessa ovat strateginen tiedolla johtaminen, ihmisten ja verkostojen johtaminen ja talouden johtaminen.
Koulutuksesta valmistuttuasi osaat kehittää ja johtaa palveluprosessien integraatiota ja integraation myötä syntyviä moniammatillisia työyhteisöjä. Koulutus antaa sinulle valmiudet toimia vaativissa asiantuntija-, kehittämis- ja johtotehtävissä niin julkisen kuin yksityisen sosiaali- ja terveysalan palvelutuotannossa ja kehittämistoiminnassa.
Koulutuksen sisältö rakentuu sosiaali- ja terveyspiirien kaltaisten organisaatioiden muodostumisen myötä syntyneeseen tilanteeseen, jossa organisaation toiminta on hajautettu ympäri maakuntaa, etäisyydet ovat pitkiä ja organisaatiot toimivat verkostomaisesti.
Koulutuksen kaikille opiskelijoille yhteisessä sisällössä syvennytään muuttuvaan toimintaympäristöön ja valitun strategian merkitykseen, tutkivaan kehittämiseen ja vaikuttavaan viestintään.
Opiskelija voi oman urasuunnitelmansa mukaan painottaa sisältövalintojaan joko johtamiseen tai sote-palveluiden ketterään kehittämiseen tulevaisuuden ekosysteemeissä tai sähköisten sote-palvelujen kehittämiseen palveluprosesseissa.
Lähiopetusta on keskimäärin kaksi päivää kuukaudessa ja toteutus perjantaisin (klo 14–19) ja lauantaisin (klo 9–15). Lähes kaikkiin opintojaksoihin on mahdollisuus osallistua etäyhteydellä. Osan opintojaksoista voi suorittaa kokonaan verkon kautta.
Koulutuksen laajuus on 90 opintopistettä, joka jakautuu seuraavasti:
Ydinosaaminen (45 op)
1. Kaikille yhteiset opinnot: Tutkimus-, kehittämis- ja innovointimenetelmät (5 op), Johtaminen sote-alan muutoksissa (5 op) ja Esimiesviestintä (5 op)
2. Vaihtoehtoiset opinnot (valittava 2 opintokokonaisuutta):
Johtaminen (15 op) -opintokokonaisuudessa syvennytään moniammatillisissa työyhteisöissä henkilöstön ja osaamisen johtamiseen sekä talousjohtamiseen.
Sosiaali- ja terveysalan palvelujen kehittäminen (15 op) -opintokokonaisuudessa perehdytään palvelumuotoiluun, sähköiseen asiointiin terveyden- ja hyvinvoinnin edistäjänä sekä sähköisiin palveluihin ja palveluprosesseihin.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottaminen tulevaisuuden ekosysteemeissä (15 op) -opintokokonaisuudessa integroidaan monialaista osaamista sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottamisessa ja lisätään valmiuksia toimia tulevaisuuden palveluiden kehittämisessä.
Täydentävä osaaminen (15 op)
Hyväksytään YAMK-tasoiset opinnot, jotka voidaan valita LABin kampusten opintotarjonnasta, Campusonlinen tarjonnasta tai suorittaa avoimina opintoina missä tahansa korkeakoulussa.
Koulutus antaa kelpoisuuden tehtäviin, joissa edellytetään ylempää korkeakoulututkintoa (ks. sosiaalialan virkoihin ja toimiin erilliset kelpoisuusehdot).
Ylemmässä AMK-tutkinnossa opintojen keskiössä on opinnäytetyö, jonka tavoitteena on työelämän tutkimuksellinen kehittäminen. Opiskelija voi toteuttaa opinnäytetyön omalle työpaikalleen tai ammattikorkeakoulun hankkeessa. Opinnäytetyössä opiskelija osoittaa ammatillisen osaamisen lisäksi taidon käyttää erilaisia kehittämistyön ja/tai tieteellisen tutkimuksen menetelmiä ja kykynsä käyttää tieteellistä kirjallisuutta. Opinnäytetyön tekeminen ajoittuu pääsääntöisesti koko opintojen ajalle.
LAB on kansainvälinen ammattikorkeakoulu. Meillä on maailmanlaajuisesti yli 300 yhteistyökorkeakoulua, joiden kanssa järjestämme vaihto-ohjelmia sekä kehitämme koulutustamme.
Sadat LABin opiskelijat lähtevät vuosittain ulkomaille joko harjoitteluun tai opiskelemaan. Osassa koulutuksistamme on mahdollisuus myös kaksoistutkinnon (double degree) suorittamiseen. Kaksoistutkinnon suorittanut saa tutkinnon sekä LABista että ulkomaalaisesta yhteistyökorkeakoulusta.
LABiin tulee vuosittain paljon opiskelijoita ympäri maailmaa. Meillä opiskelee 1100 kansainvälisiä tutkinto-opiskelijaa lähes 90 eri maasta. Opiskelu on siis aidosti kansainvälistä, vaikka ei ulkomaille lähtisikään!
LABissa opiskelijat pääsevät tekemään yhteistyötä yritysten ja työyhteisöjen kanssa jo opintojen aikana. Opintoihin voi kuulua esimerkiksi suoraan oman alan työnantajille tehtäviä projekteja ja harjoitustöitä.
Erilaiset oppimisympäristöt, kuten opiskelijoiden osuuskunnat, vahvistavat kytköksiä aitoon vuorovaikutukseen työelämän kanssa koko opintojen ajan. LAB-ammattikorkeakoulu tekee tiivistä yhteistyötä samaan korkeakouluyhteisöön kuuluvan LUT-yliopiston kanssa.
LAB on työ- ja elinkeinoelämän innovaatiokorkeakoulu, mikä näkyy muun muassa työelämäläheisissä tutkinnoissa ja alueita palvelevassa tutkimus- ja innovaatiotoiminnassa (TKI). Vahvuuksiamme ovat kiertotalous, design, innovaatiot ja hyvinvointi.
Koulutus antaa kelpoisuuden tehtäviin, joissa edellytetään ylempää korkeakoulututkintoa (ks. sosiaalialan virkoihin ja toimiin erilliset kelpoisuusehdot).