Kaupunkimuotoilu: Julkisen sektorin palvelumuotoilukoulutus
Uudistuakseen kaupungit tarvitsevat sujuvia ratkaisuja toimivien prosessien ja palvelujen kehittämiseen. Kaupunkilaisten tarpeet ja odotukset muuttuvat ja nyt tarvitaan ennakointiosaamista, yhteiskehittämistä ja kestäviä ihmislähtöisiä ratkaisuja. Kaupunkimuotoilun ketterät ja kokeilevat lähestymistavat kehittävät julkisen sektorin ja kaupunkien toimintaa. Sen avulla saavutetaan laadukkaampia palveluja, tyytyväisempiä asiakkaita ja työntekijöitä sekä tehokkaampia prosesseja.
Laajuus
5 koulutuspäivää ja kehittämistehtävä (5 op). Laajuus voidaan myös räätälöidä asiakkaan tarpeiden mukaan.
Paikka
Lähi- tai verkkokoulutus
Tavoite
Koulutus kasvattaa ymmärrystä ihmislähtöisestä kaupunkimuotoilun prosessista, vuorovaikutteisten suunnittelumenetelmien periaatteista, ennakoinnista, yhteiskehittämisestä ja palvelumuotoilusta. Koulutus tarkastelee kaupunkikokemuksen muodustumista kokonaisvaltaisesti. Osallistuja saa uutta näkökulmaa, oivalluksia ja työkaluja kaupunkikehittämiseen.
Kenelle?
Kaupunkien ja kuntien virkamiehille ja kaupunkikehittämisen parissa työskenteleville asiantuntijoille.
Sisältö
- Miksi kaupunkeja muotoillaan? Miksi siihen kannattaa investoida?
- Kaupungistumisen muutos ja sen ennakointi
- Mitä on palvelumuotoilu ja mitä uutta se tuo palvelujen kehittämiseen?
- Asiakas- ja ihmislähtöisyys
- Asiakaskokemuksen merkitys ja rakentaminen
- Mitä palvelumuotoilu tarkoittaa julkisella sektorilla? Mitä hyötyjä se tuo?
- Miten palvelumuotoilua tehdään?
- Palvelumuotoilun prosessi, työote ja menetelmiä
- Esimerkkejä muotoilun hyödyntämisestä julkisella sektorilla
Ryhmäkoko
8 - 24 henkilöä
Asiantuntijat
LAB-ammattikorkeakoulun asiantuntijat
Kysy lisää!
Sara Ikävalko
Lehtori
sara [dot] ikavalko
lab [dot] fi
