Hyvinvointialan palvelumuotoilu -koulutus (YAMK) antaa sinulle laaja-alaista osaamista palvelujen kehittämiseen palvelumuotoilun keinoin. Koulutus tuottaa sinulle sekä teoreettista että käytännöllistä osaamista.
Palvelumuotoilu on toiminnan kehittämistä ihmislähtöisesti, jolloin palvelu vastaa palvelun käyttäjien sekä myös organisaation tarpeisiin ja tavoitteisiin. Laadukas palvelu rakentaa hyvää asiakas- ja työntekijäkokemusta ja toimii näin perustuvaa laatua olevana kilpailutekijänä.
Palveluiden kehittämisen menetelmät perustuvat vuorovaikutukseen, ja siksi kehittäminen tapahtuu yhdessä asiakkaiden, potilaiden, työntekijöiden ja eri sidosryhmien kanssa. Palvelumuotoilu ulottuu organisaatiossa laajalle. Sitä voidaan tehdä niin organisaation ylimmän johdon strategisessa työskentelyssä kuin ruohonjuuritason asiakasrajapinnassa.
Tutkinnon suoritettuasi kykenet johtamaan hyvinvointialan yritysten, organisaatioiden ja kolmannen sektorin palvelumuotoiluprosesseja ja antamaan asiantuntija-apua palveluiden kehittämiseksi.
YAMK-opiskelu verkossa
Yhteen opintojaksoon sisältyy yleensä kaksi virtuaalisesti toteutettavaa lähipäivää. Lähipäivät ovat pääsääntöisesti klo 9–16. Oppimisen keskeinen työ tehdään opintojaksoihin liittyvissä ennakkotehtävissä ja kehittämistehtävissä. Yhden opintojakson laajuus on 5 op, mikä vastaa työmääräältään 135 tuntia opiskelua.
Koulutuksen oppimisympäristönä toimivat Moodle ja Zoom. Opintojaksojen osaamisen tavoitteet ja tehtävät integroidaan tiedolliseen, työelämää kehittävään taidolliseen ja johtamis-kehittämis-innovaatio -osaamiseen.
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto
The scope of education
90 opintopistettä
Duration of studies
2,5 vuotta
Language
Suomi
Location
Verkkokampus
Objectives
Hyvinvointialan palvelumuotoilu YAMK-koulutusantaa sinulle laaja-alaista osaamista palvelujen kehittämiseen palvelumuotoilun keinoin. Palveluiden muotoilijana hyödynnät tutkittua tietoa, kehität palveluja käytännönläheisesti sekä johdat ryhmiä luovaan ja tavoitteelliseen toimintaan.
Palvelumuotoilu on toiminnan kehittämistä ihmislähtöisesti, jolloin palvelu vastaa palvelun käyttäjien sekä myös organisaation tarpeisiin ja tavoitteisiin. Laadukas palvelu rakentaa hyvää asiakas- ja työntekijäkokemusta ja toimii näin perustuvaa laatua olevana kilpailutekijänä.
Palveluiden kehittämisen menetelmät perustuvat vuorovaikutukseen, ja siksi kehittäminen tapahtuu yhdessä asiakkaiden, potilaiden, työntekijöiden ja eri sidosryhmien kanssa. Palvelumuotoilu ulottuu organisaatiossa laajalle. Sitä voidaan tehdä niin organisaation ylimmän johdon strategisessa työskentelyssä kuin ruohonjuuritason asiakasrajapinnassa.
Tutkinnon suoritettuasi osaat johtaa hyvinvointialan yritysten, organisaatioiden ja kolmannen sektorin palvelumuotoiluprosesseja ja antaa asiantuntija-apua palveluiden kehittämisessä. Koulutus antaa sinulle valmiuksia toimia tulevaisuusorientoituneesti sekä perinteisessä kasvokkain tapahtuvassa että digitaalisessa palvelutuotannossa.
Yhteen opintojaksoon sisältyy yleensä kaksi virtuaalisesti toteutettavaa lähipäivää. Lähipäivät ovat pääsääntöisesti klo 9–16. Oppimisen keskeinen työ tehdään opintojaksoihin liittyvissä ennakkotehtävissä ja kehittämistehtävissä. Yhden opintojakson laajuus on 5 op, mikä vastaa työmääräältään 135 tuntia opiskelua.
Koulutuksen oppimisympäristönä toimivat Moodle ja Zoom. Opintojaksojen osaamisen tavoitteet ja tehtävät integroidaan tiedolliseen, työelämää kehittävään taidolliseen ja johtamis-kehittämis-innovaatio -osaamiseen.
Tutkinto sisältää 90 opintopistettä (op). Hyvinvointialan palvelumuotoilu -koulutuksen ydinosaamiseen liittyviä (pakollisia) opintojaksoja on 40 op, täydentäviä opintojaksoja 20 op, ja opinnäytetyö on laajuudeltaan 30 op.
Täydentäviä opintoja voit valita LAB-ammattikorkeakoulun, muiden ammattikorkeakoulujen tai yliopistojen YAMK- ja maisteritasoisesta opetustarjonnasta sekä Campusonline-opintotarjontaportaalista. Opintojen kesto on yksilöllisesti 1,5–2,5 vuotta.
Ylemmässä AMK-tutkinnossa opintojen keskiössä on opinnäytetyö. Voit tehdä opinnäytetyön soveltavana tutkimuksena, työelämälähtöisenä kehittämishankkeena tai kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Opinnäytetyössä osoitat ammatillisen osaamisen lisäksi taitoa soveltaa erilaisia kehittämistyön ja/tai tieteellisen tutkimuksen menetelmiä ja kykyä hyödyntää tieteellistä kirjallisuutta. Opinnäytetyön tekeminen painottuu yleensä opintojen loppuvaiheeseen.
LAB on kansainvälinen ammattikorkeakoulu. Meillä on maailmanlaajuisesti yli 300 yhteistyökorkeakoulua, joiden kanssa järjestämme vaihto-ohjelmia sekä kehitämme koulutustamme.
Sadat LABin opiskelijat lähtevät vuosittain ulkomaille joko harjoitteluun tai opiskelemaan. Osassa koulutuksistamme on mahdollisuus myös kaksoistutkinnon (double degree) suorittamiseen. Kaksoistutkinnon suorittanut saa tutkinnon sekä LABista että ulkomaalaisesta yhteistyökorkeakoulusta.
LABiin tulee vuosittain paljon opiskelijoita ympäri maailmaa. Meillä opiskelee 1100 kansainvälisiä tutkinto-opiskelijaa lähes 90 eri maasta. Opiskelu on siis aidosti kansainvälistä, vaikka ei ulkomaille lähtisikään!
LABissa opiskelijat pääsevät tekemään yhteistyötä yritysten ja työyhteisöjen kanssa jo opintojen aikana. Opintoihin voi kuulua esimerkiksi suoraan oman alan työnantajille tehtäviä projekteja ja harjoitustöitä.
Erilaiset oppimisympäristöt, kuten opiskelijoiden osuuskunnat, vahvistavat kytköksiä aitoon vuorovaikutukseen työelämän kanssa koko opintojen ajan. LAB-ammattikorkeakoulu tekee tiivistä yhteistyötä samaan korkeakouluyhteisöön kuuluvan LUT-yliopiston kanssa.
LAB on työ- ja elinkeinoelämän innovaatiokorkeakoulu, mikä näkyy muun muassa työelämäläheisissä tutkinnoissa ja alueita palvelevassa tutkimus- ja innovaatiotoiminnassa (TKI). Vahvuuksiamme ovat kiertotalous, design, innovaatiot ja hyvinvointi.
Palvelumuotoilun asiantuntijana työtehtäväsi voivat suuntautua julkisten, yksityisten tai kolmannen sektorin palveluiden kehittämistehtäviin. Voit työskennellä esimerkiksi: